Yoga er bra for helsen!

Colinda-Yoga-w

 

Colinda van Liere-Riemens og familien kom flyttende fra Nederland til Tolga for snart to år siden. Nå driver hun eget yogastudio på Tolga.  Her har hun folk i alle aldre, stive, myke, gravide og pensjonister som kunder! 

Dette er en forholdsvis fremmedartet «sport» for tolgingene, men Colinda har lokket folk ut fra sofakroken. Colinda beskriver her selv hva yoga har betydd for hennes eget helseproblem.


Av Colinda van Liere-Riemens [Tolga] Foto: Ingrid Eide / Multikult

 

Begynnelsen

Jeg begynte med yoga for 8 år siden, fordi jeg alltid hadde vondt i ryggen min. Jeg har en scoliose i ryggen og har prøvd mye forskjellig slags terapi. Ingenting har hjulpet. Når jeg gikk på tur, måtte jeg hvile etter en halv time, fordi ryggen min gjorde så vondt.  Jeg var også veldig stiv i alle ledd. Før jeg begynte med yoga, fulgte jeg ulike kurs om livsbevissthet og spiritualitet. Yoga, syntes jeg, var et bra tilskudd på dette kurs. Yoga er ikke bare kroppsøvelser, men det er faktisk en livsstil, med blant annet meditasjon, styrke- og pusteøvelser.

Hatha Yoga
Det er mange forskjellige yogaformer: Hatha Yoga, Dru Yoga, Bikram Yoga, Kundalini Yoga osv. Jeg har valgt Hatha Yoga, fordi jeg synes det er et godt samspill mellom kropp og ånd.

Hvordan ser en yogatime ut? Jeg begynner min yogapraksis med en litt avslapping, jeg fortsetter med en puste-øvelse, kroppsøvelser og slutter av med en lengere avslapping. I alle former av yoga er pusteøvelser veldig viktig. Du lærer å puste på en riktig måte og kan bruke det i daglige livet. Hvis du puster på en riktig måte når du er stresset, blir du roligere. Det er også bedre for blodtrykket ditt. Den avsluttende avslapningen lar kroppen integrere og konsolidere virkningen av de stillingene du har gjort. Yogastillingene vekker opp de subtile energiene i kroppen, og avslappingen er den muligheten energien får til å innrettes mot å helbrede og styrke kroppen.

Colinda-Yoga-1wResultater
Etter praktiserer yoga for 8 år nå, kan jeg går 1 ½ time uten hvile. Jeg sover mye bedre om natta, jeg er blitt mye mykere og smertene i ryggen min er nesten helt borte. Erfaringen min er at det er veldig viktig at jeg går ikke over grensene mine og at jeg hører på kroppen min. For Mange år siden hadde jeg en betennelse i høyreskulderen min og hvis jeg ikke lyttet på kroppens signaler kommer smertene tilbake. Det betyr at jeg vil for mye, og det er ikke hva yoga er. Yoga er ikke en kamp om å være best. Du gjør det for deg selv!

Yogastudio
Jeg har fordypet meg mye i yoga og hva effekter av forskjellige yoga-øvelser er på kroppen. Bakoverbøyninger for exempel er oppkvikkende, energigivende og oppvarmende. Bakoverbøyninger holder ryggen ung og smidig. De aktiverer bukregionen og stimulerer blodtilforselen til nyrene, kjønnsorganene og fordøyelsorganene. De bygger opp karakter, styrke og selvtillit. Det er det folk mener når de sier at noen ”har ryggrad”.  Bakoverbøyninger bidrar til å bekjempe depresjoner og sløvhet, fordi det er vanskelig å tenke på noe annet når du puster kraftig i en intens bakoverbøyning, så ved å gjøre sinnet og kroppen årvåkne bidrar de til å bekjempe depresjoner og sløvhet.

Yoga for alle!
Yoga er for alle mennesker! Ikke bare når du er ung og smidig. Det er også for pensjonister, gravide eller hvis du har en skade. Yoga for pensjonister er lettere en vanlige hatha yoga, men effekten er det samme. Har man en skade i noen deler av kroppen kan du få yogaterapi som er yoga spesielt rettet på din kropp og din skade. Det samme gjelder yoga for gravide. Så hvis du lytter til kroppen din og ikke går over grensene dine, synes jeg at yoga er veldig bra for helsen, både fysisk og åndelig.